El redactat del projecte de llei de la Renda Garantida
de Ciutadania (RGC) entre representants del Departament de treball, afers
socials i famílies de la Generalitat de Catalunya i de la Comissió Promotora,
ha finalitzat amb dos greus desacords.
El primer desacord afecta a l'artº 25 sobre
"Resolució administrativa de les sol·licituds de Renda Garantida de
Ciutadania". La posició dels representants del govern no respecta l'acord
adoptat per unanimitat dels grups parlamentaris en la ponència que tramita el
projecte de llei pel qual s'estableix un termini màxim de quatre mesos a
l'Administració pública competent per atorgar o denegar la prestació, i el
caràcter de silenci positiu si transcorregut el termini de 4 mesos no s'ha
notificat la resolució a la persona interessada, i el dret d'accés als efectes
econòmics de la RGC des de la data de presentació de la sol·licitud, en tots
aquests aspectos el grup parlamentari JUNTS PEL SI va manifestar el seu acord.
Ara la representació del govern preten allargar el
termini màxim de quatre a vuit mesos, establir el silenci administratiu com a
negatiu, i retarda el termini dels efectes econòmics de la RGC al mes següent
de presentar la sol·licitud.
La Comissió Promotora considera inacceptable la posició
del govern perquè suposa un greu perjudici per a les persones i famílies
vulnerables, que després de 6 mesos de carència o ingressos inferiors a l'IRSC
hauran d'esperar fins a 8 mesos a que es dicti resolució; el silenci
administratiu negatiu dificulta l’acces al dret a la RGC, icentiva l’ineficacia
de l’administració de la Generalitat i subordina el dret de les persones a la
gestió administrativa, la qual cosa crea indefensió, i provoca el cansament i
desistiment entre les persones que tenen dret a la RGC, tal com demostra
l'experiència pràctica en altres prestacions vigents; a tot aquests perjudicis
s'afegeix el retard d'un mes en l'abonament de la RGC.
El segon desacord afecta la disposició addicional
tercera que estableix que les persones beneficiàries d'una pensió no
contributiva per invalidesa o jubilació de la Seguretat Social (apartat 2), o
les persones beneficiàries d'altres ajuts, prestacions i pensions (apartat 3),
- sempre que els seus ingressos siguin inferiors al llindar d'ingressos per accedir
a la RGC-, tenen dret a una prestació complementària a càrrec de la Generalitat
de Catalunya, fins a la cuantía de l’indicador derendes de suficiencia, que
fixa el llinar de la pobresa.
La representació del govern planteja descomptar a
aquests complements la quantitat de 150 euros mensuals, incomplint l'Acord
signat el passat 15 de maig entre representants del Departament de treball, afers
socials i famílies, i de la Comissió Promotora, que en el seu art 10 sobre el
"Caràcter subsidiari i complementari de la RGC respecte dels ajuts i
prestacions estatals d'atur i per ocupació i a pensions del sistema de
seguretat social" estableix aquests complements per equiparar el nivell de
les seves prestacions al dels perceptors de la RGC, sense fixar la reducció de
150 euros mes.
Les conseqüències d'aquest incompliment és deixar
sense efectes pràctics en 2017 i 2018 l'esmentat complement per a les persones
vulnerables d'aquests col·lectius, particularment a les persones que visquin
soles (majoritariament dones grans) o en nuclis familiars amb ingressos
inferiors a l'IRSC, o amb un escàs complement en 2019 i 2020.
La posició del govern, no només incompleix l'art 10 de
l'Acord, sinó l'art 1 de l'Acord que estableix la finalitat de la proposta de
llei de la RGC de "assegurar els mínims d'una vida digna a les persones i
famílies que es troben en situació de pobresa ... ", i en conseqüència incompleix
greument l'art 24.3 de l'Estatut d'Autonomia, generant un tracte discriminatori
entre persones en situació de pobresa.
La Comissió Promotora reunida el 31 de maig crida els
grups parlamentaris que participen en la ponència a fer respectar l'acord que
van adoptar per unanimitat que afecta les Resolució administrativa de
sol·licituds de RGC, i fer complir els termes de l'Acord signat el 15 de maig,
i els principis establerts en l'artº 24.3 de l'Estatut d'Autonomia.
La Comissió Promotora crida a les entitats socials,
polítiques i cíviques que promouen i donen suport a la Renda Garantida de
Ciutadania a multiplicar les gestions cap als diferents àmbits implicats, amb
l'objectiu de facilitar la superació positiva dels desacords i arribar a una
bona llei.
La Comissió Promotora estudiarà i promourà les
iniciatives necessàries que permetin arribar a un acord satisfactori, coherent
amb l'art 24.3 de l'Estatut d'Autonomia, i que pugui votar-se favorablement en
sessió plenària del Parlament en el termini més breu possible.
Barcelona 1 juny 2017
Comissió
promotora renda Garantida de Ciutadania
#catsensepobresa y Web: http://www.rendagarantidaciutadana.net/index.php/es/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada