Missatge
del Sant pare Francesc per a la
Jornada Mundial de l'Emigrant i el Refugiat
2015
UNA ESGLÉSIA SENSE FRONTERES,
MARE DE TOTS
MARE DE TOTS
Estimats
germans i germanes:
Jesús
és «l'evangelitzador per excel·lència i l'Evangeli en persona» (Exhort. Ap.
Evangelii gaudium, 209). La seva sol·licitud especial pels més vulnerables i
exclosos ens convida a tots a tenir cura de les persones més fràgils i a
reconèixer el seu rostre sofrent, sobretot en les víctimes de les noves formes
de pobresa i esclavitud. El Senyor diu: «Vaig tenir fam i em donàreu menjar;
tenia set, i em donàreu beure; era foraster, i em vau acollir, anava despullat
i em vau vestir, estava malalt i em vau visitar, a la presó i vinguéreu a
veure» (Mt 25, 35-36). Missió de l'Església, pelegrina a la terra i mare de
tots, és per tant estimar Jesucrist, adorar i estimar-lo, especialment en els
més pobres i desemparats; entre aquests, estan certament els emigrants i els
refugiats, que intenten deixar enrere difícils condicions de vida i tot tipus
de perills. Per això, el lema de la Jornada Mundial de l'Emigrant i del
Refugiat d'aquest any és: Una Església sense fronteres, mare de tots.
En efectivament,
l'Església obre els seus braços per acollir a tots els pobles, sense
discriminacions i sense límits, i per anunciar a tots que «Déu és amor» (1Jn
4,8.16). Després de la seva mort i resurrecció, Jesús va confiar als seus
deixebles la missió de ser els seus testimonis i de proclamar l'Evangeli de
l'alegria i de la misericòrdia. Ells, el dia de Pentecosta, van sortir del
Cenacle amb valentia i entusiasme; la força de l'Esperit Sant va vèncer els
seus dubtes i vacil·lacions, i va fer que cadascú escoltés el seu anunci en la
seva pròpia llengua; així des del començament, l'Església és mare amb el cor
obert al món sencer, sense fronteres. Aquest mandat abasta una història de dos
mil·lennis, però ja des dels primers segles l'anunci missioner va fer visible
la maternitat universal de l'Església, explicitada després als escrits dels
Pares i represa pel Concili Ecumènic Vaticà II. Els Pares conciliars van parlar
de Ecclesia mater per explicar la seva naturalesa. Efectivament, l'Església
engendra fills i filles i els incorpora i «els abraça amb amor i sol·licitud
com seus» (Const. Dogmàtica. Sobre l'Església Lumen gentium, 14).
L'Església
sense fronteres, mare de tots, s'estén pel món la cultura de l'acollida i de la
solidaritat, segons la qual ningú pot ser considerat inútil, fora de lloc o
descartable. Si viu realment la seva maternitat, la comunitat cristiana
alimenta, orienta i indica el camí, acompanya amb paciència, es fa propera amb
la pregària i amb les obres de misericòrdia.
Tot
això adquireix avui un significat especial. De fet, en una època de tan vastes
migracions, un gran nombre de persones deixa els seus llocs d'origen i emprèn
el arriscat viatge de l'esperança, amb l'equipatge ple de desitjos i de temors,
a la recerca de condicions de vida més humanes. No és estrany, però, que aquests
moviments migratoris suscitin desconfiança i rebuig, també en les comunitats
eclesials, abans fins i tot de conèixer les circumstàncies de persecució o de
misèria de les persones afectades. Aquests recels i prejudicis s'oposen al
manament bíblic d'acollir amb respecte i solidaritat a l'estranger necessitat.
D'una
banda, sentim en el sagrari de la consciència la crida a tocar la misèria
humana i a posar en pràctica el manament de l'amor que Jesús ens va deixar quan
es va identificar amb l'estranger, amb qui pateix, amb quants són víctimes
innocents de la violència i l'explotació. D'altra banda, però, a causa de la
debilitat de la nostra naturalesa, "sentim la temptació de ser cristians
mantenint una prudent distància de les nafres del Senyor" (Exhort. Ap.
Evangelii gaudium, 270).
La
força de la fe, de l'esperança i de la caritat permet reduir les distàncies que
ens separen dels drames humans. Jesucrist espera sempre que ho reconeguem en
els emigrants i en els desplaçats, en els refugiats i en els exiliats, i així
mateix ens crida a compartir els nostres recursos, i en ocasions a renunciar al
nostre benestar. Ho recordava el Papa Pau VI, dient que «els més afavorits han
de renunciar a alguns dels seus drets per posar amb més liberalitat seus béns
al servei dels altres» (Carta ap. Octogesima adveniens, 14 maig 1971, 23).
D'altra
banda, el caràcter multicultural de les societats actuals convida a l'Església
a assumir nous compromisos de solidaritat, de comunió i d'evangelització. Els
moviments migratoris, de fet, requereixen aprofundir i reforçar els valors
necessaris per garantir una convivència harmònica entre les persones i les
cultures. Per això no n'hi ha prou la simple tolerància, que fa possible el
respecte de la diversitat i dóna pas a diverses formes de solidaritat entre les
persones de procedències i cultures diferents. Aquí se situa la vocació de
l'Església a superar les fronteres ia afavorir «el pas d'una actitud defensiva
i recelosa, de desinterès o de marginació a una actitud que posi com a fonament
la" cultura de la trobada ", l'única capaç de construir un món més
just i fratern »(Missatge per a la Jornada Mundial de l'Emigrant i del Refugiat
2014).
No
obstant això, els moviments migratoris han assumit tals dimensions que només
una col·laboració sistemàtica i efectiva que impliqui els estats i les
organitzacions internacionals pot regular eficaçment i fer-los front. En
efecte, les migracions interpel·len a tots, no només per les dimensions del
fenomen, sinó també «pels problemes socials, econòmics, polítics, culturals i
religiosos que suscita, i pels dramàtics desafiaments que planteja a les
comunitats nacionals ia la comunitat internacional »(Benet XVI, Carta enc.
Caritas in veritate 29 juny 2009, 62).
A
l'agenda internacional tenen lloc freqüents debats sobre les possibilitats, els
mètodes i les normatives per afrontar el fenomen de les migracions. Hi ha
organismes i institucions, en l'àmbit internacional, nacional i local, que
posen el seu treball i les seves energies al servei de tots emigren a la
recerca d'una vida millor. Malgrat els seus generosos i lloables esforços, cal
una acció més eficaç i incisiva, que serveixi d'una xarxa universal de
col·laboració, fundada en la protecció de la dignitat i centralitat de la
persona humana. D'aquesta manera, serà més efectiva la lluita contra el tràfic
vergonyós i delictiu d'éssers humans, contra la vulneració dels drets
fonamentals, contra qualsevol forma de violència, vexació i esclavitud.
Treballar junts requereix reciprocitat i sinergia, disponibilitat i confiança,
sabent que «cap país pot afrontar per si sol les dificultats unides a aquest
fenomen que, sent tan ampli, afecta en aquest moment a tots els continents en
el doble moviment d'immigració i emigració» (Missatge per a la Jornada Mundial de
l'Emigrant i del Refugiat 2014).
A la
globalització del fenomen migratori cal respondre amb la globalització de la
caritat i de la cooperació, perquè s'humanitzin les condicions dels emigrants.
Alhora, cal intensificar els esforços per crear les condicions adequades per
garantir una progressiva disminució de les raons que porten a pobles sencers a
deixar la seva pàtria a causa de guerres i caresties, que sovint es concatenen
unes a les altres.
A la
solidaritat amb els emigrants i els refugiats cal afegir la voluntat i la
creativitat necessàries per desenvolupar mundialment un ordre econòmic-financer
més just i equitatiu, juntament amb un major compromís per la pau, condició
indispensable per a un autèntic progrés.
Benvolguts
emigrants i refugiats, ocupeu un lloc especial en el cor de l'Església, i la
ajudeu a tenir un cor més gran per manifestar la seva maternitat amb tota la
família humana. No perdeu la confiança ni l'esperança. Mirem a la Sagrada
Família exiliada a Egipte: així com en el cor matern de la Mare de Déu i en el
cor sol·lícit de sant Josep es va mantenir la confiança en Déu que mai ens
abandona, que no us falti aquesta mateixa confiança en el Senyor. Us encomano a
la protecció i us imparteixo de cor la benedicció apostòlica.
Vaticà,
3 setembre 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada